Rukun Wuduk dan Yang Membatalkan Wuduk

Isnin 11 Rajab 1429

Allhamdulillah dapat lagi kita sambung pada pelajaran sembahyang, dan pada hari ini tokayoh ingin mengajar pada pelajaran yang seterusnya iaitu rukun wuduk (air sembahyang).Di mana sebelum anokcucu adik kakok sakalian hendak memulakan sembahyang kita haruslah mengambil wuduk terdahulu bagi menyucikan hadas2 kecil sebagaimana tertakluk pada pelajaran sembahyang yang lepas.

Sebagaimana yang anokcucu adik kakok tahu rukun wuduk itu enam perkara

1- Mula2 anokcucu haruslah berniat didalam hati yang berbunyi (sahaja aku megankat hadas kecil kerana allah taala)

2- lalu kita haruslah membasuh muka yakni keseluruh wajah,membasuh muka ini hendaklah dalam keadaan niat .

3- Selepas itu kita membasuh kedua2 belah tangan hingga ke dua2 belah siku ,(atas pada siku sikit)

4- Menyapu sedikit air di kepala (atas dahi)

5- Membasuh kedua2 belah kaki hingga ke buku lali(seluruh permukaan kaki termasuk semua ibu kaki dan anak )

6- Tertib (yang dahulu anokcucu didahulukan yang kemudian anokcucu kemudiankan)

Maka yang sunat ketika mengambil wuduk (air sembahyang) ialah :

1-Berkumur-kumur (mula2 sekali selepas niat)

2-Menbersihkan hidung yakni memasukkan air ke dalam hidung( selepas berkumur)

3- Menbasuh kedua2 belah telinga (selepas menyapuh air di kepala)

4- Menbasuh di atas tekak (selepas menyapuh telinga)

Niat wuduk

نويت رفع الحدث ا لاصغر لله تعا لى

(Nawaitu raf”il hadasil asrha’ril lillahi taala)

Ertinya : sahaja aku mengankat hadas yang kecil kerana allah taala

Sudah berwuduk barulah kerjakan sembahyang , dengan sekali berwuduk boleh lah anokcucu nak mengejakan sembahyang banyak2 kali pun kecuali jika telah terjadi perkara yang membatalkan air sembahyang pada masa itu kenalah mengambil air sembahyang semula.

Perkara2 yang membatalkan wuduk

1- Telah keluar sesuatu dari dubur dan kubul walupun angin

2- Tertidur kecuali jika tidur itu duduk dengan tetap (tidak beralih pungung)

3- Jika telah hilang ingatan disebabkan mabuk,gila,pengsan dan sebagainya

4- Jika telah bersentuh kulit laki2 dengan kulit perempuan yang sudah cukup umur dan yang halal nikah

5- Jika bersentuh tapak tangan atau jari dengan kemalaun atau dubur

anokcucu adik kakok sekalian tokayoh berhenti dulu sapa bab ni dan tokayoh pun tidak cukup rehat doh rini kita sambung lagi di waktu hadapan wslam wbt

~ by t0kayoh on July 14, 2008.

12 Responses to “Rukun Wuduk dan Yang Membatalkan Wuduk”

  1. tok ayoh…. tujuan kita berblog adalah untuk sebarkan dakwah insyaallah, yg salah kita betulkan yg kurang kita tambhkan dan yg salah paad tulisan tuh sama lah kita betul2 kan…

    berapa bnyak PADA lah tok ayah weh??
    menbasuh???
    sunab???
    menbersihkan???
    pungung???
    mengankat???
    sakalian???
    mengejakan???

  2. salam, maap la tokayoh pun kalu bab naip2 ni gelap mata sikit anokcucu wehh ejaan tu tidak tahu mana sebab dulu zaman muda2 sekolah orang puteh jadi ejaan silap sikit tu biasa lah huhu ..,kalu ada silap tu terima kasih laa banyak2 pada cucu nih kerana tegur sikit sebanyak harap cucu2 yang lain kalu ada salah tegur lah wsalm wbt

  3. tu la…ore suruh pakai spect mato,x se…tapi tok ayah,teratak tu pon gelap mato jugok…pada buleh dia eja ‘paad’ plok..x cayo..tgk alik atas..

  4. dok apo gelap mato jah bukey gelap diri, hihihii… sbb kalau gelap2 dok leh main tgh panas…

  5. gelap mato x leh brubattttt..gelap diri buleh brubattttttt…. =p

  6. sapo kato??? gelap mato tok leh berubat??? huhuh tuh la ore suh amik medik buke amik dentis… guna lah ayemore huhuhuu:))…. huhuu kalau gelap ore dok leh nak wat guano doh dok ke nok guna colgate?? hihi

  7. blas dah komen kat tokayoh

  8. blog tok ayah tlah mnjadi mangso plok..haha..kalu glap buleh pakai sunblock! x tau ko???

  9. dah dua2 gelap jadi sape yang x gelap haa tidak lain tidak buke jawapanya dah ada dah depan mata siapa??? haa carilah sendiri huk huk huk batuk lah pulok huhuhu

  10. sapo??x jupo pong..huahuaha

  11. adakah air sembahyang akan terbatal jika bersentuhan antara suami isteri. sila berikan tunjuk ajar…

    • salam jika mengikut mazhab kita disisi syafie batal tapi kalu ,mengikut majhur dan rajih boleh jah sentuh x batal yang sy bagi kat atas tu tentang rukun wuduk semua disisi syafie..wslam

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: